Що робити з колекторами під час війни?

Незважаючи на те, що в період війни законодавчо було обмежено право колекторів на здійснення дзвінків, зокрема, 27 липня Верховна Рада схвалила законопроєкт №7414, який забороняє кредиторам та колекторським компаніям застосовувати заходи для вимагання простроченої заборгованості у відношенні захисників України, скарг на надокучливість та використання сумнівних методів роботи колекторів залишається актуальним.

Незважаючи на ці обмеження, надалі існує ризик навіть відомих колекторських практик. Наш матеріал розкриває, як правильно реагувати в подібних ситуаціях.

Що каже закон

Отже, у червні 2022 року народні депутати прийняли у першому читанні законопроєкт №7441-1, який передбачає списання чи заморожування боргів за кредитами, виданими українцям на придбання нерухомості чи транспорту до початку широкомасштабної агресії Росії проти України. Якщо цей законопроєкт буде остаточно прийнятий, власники таких заборгованостей матимуть можливість уникнути надокучливого спілкування з колекторами, повідомивши їм про природу свого боргу. Проте важливо зауважити, що цей документ стосується виключно кредитів на житло чи транспорт, що були знищені або пошкоджені під час бойових дій.

Також 27 липня Верховна Рада прийняла закон №7414, який забороняє кредиторам та колекторським компаніям вживати заходів для вимагання простроченої заборгованості щодо захисників України. Заборонено стягувати борги військових, бійців територіальної оборони, волонтерів і внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Якщо ви належите до зазначених категорій громадян, щоб припинити надокучливі дзвінки, вам слід повідомити колекторську організацію про свій статус електронною поштою.

Варто зазначити, що якщо ви не належите до зазначених категорій громадян, важливо дотримуватися загальних правил уникнення надокучливих дзвінків.

Існуючі заборони

Будь-які загрози, що надходять до боржників від колекторів, представляють собою неприпустиму та законом заборонену форму спілкування. З 2021 року законодавчо закріплено принципи взаємодії між колекторами та боржниками, в межах яких чітко визначено, що така взаємодія повинна включати в себе:

  • Невтручання в особисте життя боржника, що означає, що колекторам заборонено погрожувати, телефонувати вночі або турбувати дзвінками родичів боржника.
  • Сумлінність колекторів, що означає, що вони повинні інформувати про реальні заборгованості, які підтверджені документами про борг.
  • Нерозголошення інформації про особу споживача, тобто колектори не можуть розголошувати відомості про борги людини на роботі, серед родичів та інших.

При цьому колектори можуть проводити телефонні переговори з вами щодо заборгованості чи особисті зустрічі лише в присутності адвоката. Важливо відзначити, що колектори не мають права приїжджати до вас додому, на роботу чи до ваших рідних.

У випадку будь-яких порушень зазначених вище правил боржник має право подати скаргу до суду. Доведення вини колектора у таких випадках може призвести до кримінальної відповідальності за здирництво.

Що робити з колекторами боржникам

Попри те, що під час війни колекторам офіційно обмежили право на дзвінки, скарг на їхню надокучливість і часто-густо сумнівні методи роботи не меншає. Пояснюємо, як діяти у таких випадках.

Почнемо з того, що згадана заборона діє лише у деяких випадках. Заборонено стягувати борги у військових, бійців територіальної оборони, волонтерів і внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Отже, якщо ви належите до згаданих вище категорій громадян, для того щоб надокучливі дзвінки припинилися, потрібно повідомити колекторську організацію про наявність одного із статусів електронною поштою.

Також зазначимо, що у червні народні депутати прийняли у першому читанні законопроєкт (№7441-1), який передбачає списання чи заморожування боргів за кредитами, що їх видавали українцям на купівлю нерухомості чи транспорту до початку широкомасштабного нападу РФ на Україну.

Виходить, якщо ви просто втратили роботу під час війни або заборгували банку, взявши гроші на інші потреби, це не аргумент для колекторів почекати з виплатами. Вони мають право дзвонити вам і вимагати виплат за борговими зобов’язаннями, керуючись установленими раніше правилами. Щоправда самі ж колектори нерідко їх порушують, користуючись тим, що пересічні громадяни не надто обізнані у цих регуляціях. Тож не зайве буде нагадати, наприклад, що будь-які погрози боржникам із боку колекторів – це неприйнятна і заборонена законом форма спілкування.

Останніми роками, попри те, що в роботі колекторів намагаються навести лад, їхні методи не надто покращилися. При цьому рівень заборгованості населення перед мікрофінансовими організаціями та банками за споживчими кредитами зростає, отже, збільшується і кількість порушень, допущених колекторами в роботі. Втім, обізнаність громадян із їхніми правами, як і готовність до конструктивного діалогу допомагають вивести спілкування із колекторами на більш цивілізований рівень.

Насамперед, якщо вам дзвонить колектор, потрібно чітко описати ситуацію з наявністю коштів, планами на заробіток і принаймні спробувати зазначити чіткі часові рамки, коли борг може бути погашений.

Будь-які погрози боржникам із боку колекторів – це неприйнятна і заборонена законом форма спілкування. При цьому колектори можуть проводити з вами телефонні переговори про заборгованість чи особисті зустрічі лише в присутності адвоката. Важливий пункт – колектори не мають права приїжджати до вас додому, на роботу, до ваших рідних тощо.

У разі будь-якого із зазначених вище порушень боржник має право скаржитися до суду, а доведення вини колектора у таких випадках загрожує йому кримінальною відповідальністю за здирництво.

Уникнення проблем з колекторами може бути забезпечено чіткою комунікацією та своєчасними діями. Якщо ви опинилися в скрутній фінансовій ситуації, важливо повідомляти кредитора про непередбачені обставини та спробувати домовитися про реструктуризацію кредиту. Всі дії колекторів повинні відповідати законодавству, і якщо ви відчуваєте, що ваши права порушуються, не соромтеся звертатися за правовою допомогою.

Висновки

У ідеальному світі можна було б уникнути нав’язливих дзвінків колекторів лише шляхом виплати боргу. Проте за останній час фінансова ситуація змінилася докорінно для багатьох повністю платоспроможних позичальників. Це зрозуміло, і для банків, які завжди вважають цивілізовану реструктуризацію боргу більш вигідною, ніж його списання як безнадійного, з подальшим залученням колекторів до стягнення. Тому, якщо ви опинилися в скруті, не приховуйте це і не зволікайте – сповістіть про це банк, і вони, можливо, підуть вам назустріч.

На жаль, крім банків, кредити також надають мікрофінансові організації. Вони, зазвичай, не так прискіпливо оцінюють платоспроможність клієнта, пропонуючи швидкі позики під неймовірні відсотки. Здебільшого вони не розкривають у повному обсязі умови таких позик. Їх вина у збільшенні накопичених боргів серед населення не менше значуща, ніж вина тих боржників, які вже приймали кредит, не маючи наміру його повертати.

Отже, логічним та важливим кроком у боротьбі за цивілізовані відносини на ринку кредитування є зміцнення регуляторних вимог до таких організацій та покарання тих серед них, які не здатні працювати, не розширюючи фронту робіт для колекторських організацій.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *